Wat is ISO 26262?

ISO 26262 is de internationale norm voor functionele veiligheid in de auto-industrie. Ze is gebaseerd op IEC 61508, maar specifiek aangepast aan de eisen van automotive E/E-systemen (Elektrische/Elektronische systemen).

De norm beschrijft hoe fabrikanten de veiligheid van voertuigelektronica kunnen waarborgen – van ontwerp tot productie en onderhoud.


🎯 Doel van de norm

Het doel van ISO 26262 is om:

  • functionele risico’s die voortkomen uit systeemstoringen te identificeren en beheersen
  • een gestructureerde veiligheidslevenscyclus te implementeren
  • componenten te ontwerpen met aantoonbare automotive safety-integrity levels (ASILs)
  • te voldoen aan veiligheidsverwachtingen van markt, toezichthouders en verzekeraars

🧱 Opbouw van ISO 26262

DeelOnderwerp
Deel 1Inleiding en algemene begrippen
Deel 2Management van functionele veiligheid
Deel 3–6Ontwerp, implementatie, validatie en productie
Deel 7Productgebruik en onderhoud
Deel 8–9Ondersteunende processen en analyse
Deel 10Richtsnoeren voor interpretatie
Deel 11–12Aanvullingen voor vrachtwagens, bussen, en motorfietsen

🧠 Wat is ASIL?

ASIL (Automotive Safety Integrity Level) is het maatgevend veiligheidsniveau in ISO 26262. Het bepaalt hoe streng een systeem moet worden ontworpen en gevalideerd.

ASILBetekenisRisico-inschaling
ASIL ALaag veiligheidskritischBeperkt letsel
ASIL BMatig veiligheidskritischLichte tot matige verwondingen
ASIL CHoogErnstige verwondingen
ASIL DZeer hoog (hoogste niveau)Levensgevaar of dodelijk letsel
QMQuality ManagedGeen functionele veiligheidsmaatregelen vereist

De ASIL wordt bepaald via hazard analysis and risk assessment (HARA).


🧩 Koppeling met andere normen

NormRelatie met ISO 26262
IEC 61508Moedernorm voor functionele veiligheid
ISO 13849-1Gaat over machineveiligheid; andere sector
ISO 21434Voor automotive cybersecurity (complementair aan 26262)
ASPICEVoor softwareprocessen, wordt vaak parallel gebruikt

πŸ”§ Voorbeelden van toepassingen

SysteemMogelijke ASIL
AirbagsysteemASIL D
Adaptieve cruise controlASIL C–D
Elektrische stuurbekrachtigingASIL C
Infotainment (zonder stuurimpact)QM
Regeneratief remmen (EV’s)ASIL B–C

βœ… Best practices

  • Implementeer een volledige veiligheidslevenscyclus (analyse β†’ ontwerp β†’ verificatie β†’ validatie)
  • Gebruik formele methoden zoals FMEA, FTA, en HARA
  • Documenteer elk ASIL-niveau per component of subsystem
  • Vermijd ASIL Decomposition zonder zorgvuldige controle en documentatie
  • Gebruik tools en componenten met ASIL-certificering waar mogelijk

πŸ“Œ Samengevat

ISO 26262 is dΓ© standaard voor functionele veiligheid in automotive E/E-systemen. Het helpt fabrikanten veilige voertuigen te ontwerpen door middel van ASIL-inschaling en een gestructureerde levenscyclus.