Wat is ISO 26262?
ISO 26262 is de internationale norm voor functionele veiligheid in de auto-industrie. Ze is gebaseerd op IEC 61508, maar specifiek aangepast aan de eisen van automotive E/E-systemen (Elektrische/Elektronische systemen).
De norm beschrijft hoe fabrikanten de veiligheid van voertuigelektronica kunnen waarborgen β van ontwerp tot productie en onderhoud.
π― Doel van de norm
Het doel van ISO 26262 is om:
- functionele risicoβs die voortkomen uit systeemstoringen te identificeren en beheersen
- een gestructureerde veiligheidslevenscyclus te implementeren
- componenten te ontwerpen met aantoonbare automotive safety-integrity levels (ASILs)
- te voldoen aan veiligheidsverwachtingen van markt, toezichthouders en verzekeraars
π§± Opbouw van ISO 26262
Deel | Onderwerp |
---|---|
Deel 1 | Inleiding en algemene begrippen |
Deel 2 | Management van functionele veiligheid |
Deel 3β6 | Ontwerp, implementatie, validatie en productie |
Deel 7 | Productgebruik en onderhoud |
Deel 8β9 | Ondersteunende processen en analyse |
Deel 10 | Richtsnoeren voor interpretatie |
Deel 11β12 | Aanvullingen voor vrachtwagens, bussen, en motorfietsen |
π§ Wat is ASIL?
ASIL (Automotive Safety Integrity Level) is het maatgevend veiligheidsniveau in ISO 26262. Het bepaalt hoe streng een systeem moet worden ontworpen en gevalideerd.
ASIL | Betekenis | Risico-inschaling |
---|---|---|
ASIL A | Laag veiligheidskritisch | Beperkt letsel |
ASIL B | Matig veiligheidskritisch | Lichte tot matige verwondingen |
ASIL C | Hoog | Ernstige verwondingen |
ASIL D | Zeer hoog (hoogste niveau) | Levensgevaar of dodelijk letsel |
QM | Quality Managed | Geen functionele veiligheidsmaatregelen vereist |
De ASIL wordt bepaald via hazard analysis and risk assessment (HARA).
π§© Koppeling met andere normen
Norm | Relatie met ISO 26262 |
---|---|
IEC 61508 | Moedernorm voor functionele veiligheid |
ISO 13849-1 | Gaat over machineveiligheid; andere sector |
ISO 21434 | Voor automotive cybersecurity (complementair aan 26262) |
ASPICE | Voor softwareprocessen, wordt vaak parallel gebruikt |
π§ Voorbeelden van toepassingen
Systeem | Mogelijke ASIL |
---|---|
Airbagsysteem | ASIL D |
Adaptieve cruise control | ASIL CβD |
Elektrische stuurbekrachtiging | ASIL C |
Infotainment (zonder stuurimpact) | QM |
Regeneratief remmen (EVβs) | ASIL BβC |
β Best practices
- Implementeer een volledige veiligheidslevenscyclus (analyse β ontwerp β verificatie β validatie)
- Gebruik formele methoden zoals FMEA, FTA, en HARA
- Documenteer elk ASIL-niveau per component of subsystem
- Vermijd ASIL Decomposition zonder zorgvuldige controle en documentatie
- Gebruik tools en componenten met ASIL-certificering waar mogelijk
π Samengevat
ISO 26262 is dΓ© standaard voor functionele veiligheid in automotive E/E-systemen. Het helpt fabrikanten veilige voertuigen te ontwerpen door middel van ASIL-inschaling en een gestructureerde levenscyclus.